, Masse de combustibles fossiles calculées avec les pouvoirs calorifiques suivants : 24 MJ/kg pour le charbon, 43 MJ/kg pour le pétrole

, Il a par exemple été montré que le mix électrique était le principal déterminant de l'empreinte-carbone d'un véhicule électrique

. Références,

, Agence Internationale de l'Energie/OCDE, 2018.

, Agence Internationale de l'Energie/OCDE, 2018.

E. Hertwich, « Green Energy Choices: The benefits, risks, and trade-offs of low-carbon technologies for electricity production, United Nations Environment Programme, 2016.

G. Wernet, C. Bauer, B. Steubing, J. Reinhard, E. Moreno-ruiz et al., « The ecoinvent database version 3 (part I): overview and methodology », Int. J. Life Cycle Assess, vol.21, issue.9, pp.1218-1230, 2016.

«. Documentation and -. , , 2016.

E. G. Hertwich, « Integrated life-cycle assessment of electricity-supply scenarios confirms global environmental benefit of low-carbon technologies, Proc. Natl. Acad. Sci, vol.112, pp.6277-6282, 2015.

R. Kleijn, E. Van-der, G. J. Voet, L. Kramer, C. Van-oers et al., Metal requirements of low-carbon power generation », Energy, vol.36, pp.5640-5648, 2011.

, « CO2 Emissions From Fuel Combustion Highlights, 2016.

A. Boubault, S. Kang, and N. Maïzi, Closing the TIMES Integrated Assessment Model (TIAM-FR) Raw Materials Gap with Life Cycle Inventories: Integrated Assessment Using Life Cycle Inventories, 2018.

A. Nordelöf, M. Messagie, A. Tillman, M. L. Söderman, and J. Van-mierlo, « Environmental impacts of hybrid, plug-in hybrid, and battery electric vehicles-what can we learn from life cycle assessment?, Int. J. Life Cycle Assess, vol.19, issue.11, pp.1866-1890, 2014.

J. Labbé, Les limites physiques de la contribution du recyclage à l'approvisionnement en métaux, vol.82, pp.45-56, 2016.

E. Van-der and . Voet, Environmental risks and challenges of anthropogenic metals flows and cycles, vol.3, 2013.